Poly Products heeft in opdracht van de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn 23 composieten overkappingen ontwikkeld en geproduceerd naar ontwerp van RAUM architecten en Util-Struktuurstudies. Deze bijzondere luifels zijn opgebouwd uit honingraatpanelen die met de hand zijn vervaardigd. Elke individuele luifel is circa 13,5 bij 2 bij 1,5 meter groot.
Poly Products heeft de volledige detailengineering en productie uitgevoerd op basis van de ontwerptekeningen van de architect. Door de honingraatopbouw zijn de luifels lichtdoorlatend en zeer sterk. Composieten luifels zijn nog niet eerder op deze schaal gerealiseerd. De luifels geven het busstation een unieke uitstraling.
Poly Products heeft in opdracht van de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn 23 composieten overkappingen ontwikkeld en geproduceerd naar ontwerp van RAUM architecten en Util-Struktuurstudies. Deze bijzondere luifels zijn opgebouwd uit honingraatpanelen die met de hand zijn vervaardigd. Elke individuele luifel is circa 13,5 bij 2 bij 1,5 meter groot.
Poly Products heeft de volledige detailengineering en productie uitgevoerd op basis van de ontwerptekeningen van de architect. Door de honingraatopbouw zijn de luifels lichtdoorlatend en zeer sterk. Composieten luifels zijn nog niet eerder op deze schaal gerealiseerd. De luifels geven het busstation een unieke uitstraling.
Poly Products heeft in opdracht van CFE Nederland de ‘zichtbekisting’ geproduceerd voor de Brug 2007 – Uyllanderbrug, de verbinding tussen IJburg (Amsterdam) en de A1 en A9. De brug is een ontwerp van Wim Quist van Quist Wintermans Architekten in samenwerking met Ingenieurs Bureau Amsterdam (IBA). Deze 150 meter lange en 16 meter hoge brug is begin 2012 vanuit België ingevaren en vervolgens voorzien van 72 grote composieten panelen. Ruim de helft van deze panelen bestaat uit stukken van maar liefst 15 x 3,5 meter. De composieten panelen fungeren als verloren bekisting.
Tijdens het storten van het betonnen wegdek hebben de panelen een constructieve functie als verloren bekisting: de panelen moeten een belasting van 800kg/m2 weerstaan. Poly Products heeft voor dit project uitgebreide flowsimulaties uitgevoerd om een optimaal resultaat te bereiken. Na het uitharden van het beton vormen de panelen direct de afwerking van de onderzijde. Dat verklaart de naam zichtbekisting.
IBA kwam op het innovatieve idee om composiet te gebruiken als verloren bekisting om zo de hinder voor de scheepvaart tijdens de aanleg van de brug te minimaliseren. De bekisting kon immers al worden geplaatst voordat de brug zelf werd ingevaren. Hierdoor hoefde de onderkant van de brug niet meer apart te worden afgewerkt. Door het gebruik van composieten zijn er zeer veel kosten bespaard.
De brug is compleet met de kunststof verloren bekisting geplaatst. De grote composieten bekistingelementen hebben zichzelf bewezen: het betonnen brugdek is probleemloos gestort en de onderkant van de brug is direct mooi afgewerkt.
Tijdens de Infratech beurs 2013 was deze zichtbekisting één van de genomineerden voor de Infratech Award én de Half Time Award. In de aanloop naar de ESEF 2014 is Poly Products met de bekisting verkozen tot één van de Innovators.
Bent u op zoek naar een constructie, gevel, luifel of ander object met bijzondere uitstraling op maat?
Vraag ons naar de mogelijkheden.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.