Vacatures
0183 - 50 71 50
Nieuws
Blog composiet: sterk en licht

Dit keer schrijft onze Technisch Directeur Albert ten Busschen zijn blog over de kracht van vezelversterkte kunststoffen in combinatie met het lage gewicht: voor veel toepassingen is dit kenmerk een uitkomst!

Composieten zijn vezelversterkte kunststoffen. Door deze opbouw kunnen ze een hoge sterkte met een laag gewicht combineren. Dit is een unieke combinatie van eigenschappen die waardevol is bij tal van toepassingen. Het is om die reden niet verwonderlijk dat alle moderne vliegtuigen voor meer dan de helft bestaan uit composieten en dat rotorbladen van windmolens uitsluitend van composiet worden gemaakt. In deze toepassingen is de combinatie van een hoge sterkte bij een laag gewicht met geen enkel ander materiaal te realiseren. Staal is een mooi voorbeeld van een materiaal dat sterk en stijf is maar dat in vergelijking met composiet circa vijf keer zo zwaar is en daarom vaak niet geschikt is voor lichtgewicht constructies.

Laag gewicht
De voordelen van het lage gewicht van het constructiemateriaal composiet zijn toepassingsafhankelijk. Zo is het voordeel van het lage gewicht van composietonderdelen in de transportsector vooral te vinden in een lager brandstofgebruik. Poly Products produceert diverse composietonderdelen voor de toepassing in treinen. Maar in sommige gevallen kan het lage gewicht van composiet ook doorslaggevend zijn in de bouw. De rotsgevel van het Mahlergebouw in Amsterdam heeft Poly Products ontwikkeld als een composiet-sandwichplaat omdat een uitvoering in natuursteen veel te zwaar zou worden voor de draagconstructie van het gebouw. De composiet-sandwichplaat werd zo uitgevoerd dat het uiterlijk overeenkomt met natuursteen.

Kracht
Maar het lage gewicht kan ook een Arbo-technisch voordeel opleveren. Zo produceert Poly Products als vele jaren koolstofvezel versterkte putdeksels voor AFS. Deze putdeksels worden toegepast op luchthavens en moeten een belasting van negentig ton kunnen dragen, vergelijkbaar met de kracht van het neuswiel van een Boeing. Een dergelijk putdeksel had ook in staal uitgevoerd kunnen worden, maar zou dan zo zwaar zijn dat deze volgens de Arbo-regels minstens met twee personen zou moeten worden getild. Door de uitvoering in composiet kan deze deksel voldoen aan de sterkte-eisen en weegt slechts negen kilo en kan dus gemakkelijk en verantwoord door een persoon worden opgetild.

Hero stijl element
Iocn 7
Altijd als eerste op de hoogte?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.

Aanmelden nieuwsbrief

Volg ons op social media

© Poly Products   |  Alle rechten voorbehouden  |  Algemene voorwaarden  |  Privacy verklaring  |  Cookie verklaring  |  Cookie settings